søndag den 17. november 2013

The Carlsen Effect

VM i skak har rundet de seks partier, og da "The Carlsenator" (jeg forsøgte at få #TheChessminator til at trende for et års tid siden, men det er ikke lykkedes) har vundet de to sidste, er det op ad bakke i strid modvind med heftig regn i fjæset for "The Tiger from Madras/Chennai".

Selv har jeg en smule ondt af Anand, for han er vitterligt en god ambassadør for skakken - i Indien i særdeleshed og i verden generelt. Ikke mindst på grund af ham er Indien i dag det land, der har flest registrerede aktive skakspillere. I Tamil Nadu (en af 28 'stater' med Chennai som hovedstad), hvor Anand er født, er der desuden skak på skoleskemaet for alle mellem 7 og 17 år.

Så man kan med rette tale om en Anand-effekt i forhold til den eksplosive udvikling, skak har haft i Indien og omegn (Kina og Fillipinerne især). Før Anand trådte ind på scenen, var der vel stort set ingen kendte skakspillere fra den del af verden!?

Enter Magnus Carlsen.

Som blot 22-årig med et godt maskulint udseende og af vestlig herkomst kan Magnus Carlsen være lige det, der kan give skak mere mediebevågenhed i vores del af verden. Hans aftale med tøjfirmaet G Star Raw, der blandt andet har fået ham i nærkontakt med übersmukke Liv Tyler og frodige Gemma Arterton, hans plads blandt de 100 mest indflydelsesrige i verden, på listen over verdens mest sexede mænd i Cosmopolitan, har måske ikke så meget med skak at gøre, men den form for omtale og gennemslagskraft kan på ingen måde overvurderes.

Tjek lige udviklingen på hans Facebook-profil den seneste måneds tid. Anand har godt nok tre gange så mange likes, men ingen officiel profil, og desuden er der 250 indere for hver nordmand.


Så er der hele virakken på Twitter, som  jeg synes er sjov at følge, og social media betyder mere og mere - og vil komme til at betyde endnu mere - for al nyhedsdækning generelt. Særligt online-medier henter - i sagens natur, måske - stort set alle deres nyheder online, og da er Twitter med garanti den største leverandør. Jo større omtale på Twitter og Facebook - des større er chancen for, at historien finder vej til de gængse medier som dagblade og tv-stationer længere oppe i fødekæden.

En måde at måle 'virakken' eller gennemslagskraften på er blandt andet via Twitter Trends. De norske medier er gået fuldstændig i selvsving over, at deres hashtags #nrksjakk og #vgsjakk har toppet trenden i Norge ad flere omgange på det sidste. Jeg følger som sagt også en del med på Twitter her under VM, og Carlsen var faktisk i Top Ti Worldwide (!) efter sin første sejr.

I Indien og hos Fide er de også pænt begejstrede, for #AnandCarlsen og #FWCM2013 har toppet trenden i Indien flere gange - endda på tidspunkter, da deres mest elskede sportsstjerne, cricketspilleren Sachin Tendulkar, spillede sin afskedskamp.



Det er selvfølgelig svært at vurdere, hvad The Carlsen Effect umiddelbart vil have for skak på klubplan, men det er altså god timing, at den kommende verdensmester (ja, det tror jeg på!) har så stor gennemslagskraft, samtidig med at skak kommer på skemaet i flere og flere skoler verden over.

Men jeg vil påstå, at hvis skakken for alvor skal drage fordel af The Carlsen Effect, så gælder det for de nationale unioner og de største klubber om at gribe chancen nu. Være massivt tilstede på de sociale medier, opfordre til deltagelse, holde konkurrencer og you name it. Ud af den digitale middelalder hvad angår design og tilstedeværelse, som stadig er virkeligheden i mange af vores skakklubber, hvis man klikker forbi deres hjemmesider.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar